העשרת שפה

לא לשאול את ילדכם הרבה שאלות אלא לשוחח איתו. כאשר אתם משוחחים עם ילדכם, חשוב לתת לו את מלוא תשומת הלב.

לנצל לתת שם (לשיים) לכל החפצים בסביבה הקרובה.

הטלוויזיה גם יכולה לשמש ככלי רב ערך. לדבר עם ילדכם על התוכנית שהוא צופה. מה קרה בתוכנית, מה הוא חושב שיקרה בסוף, לדבר על הדמויות-.האם הם שמחים או עצובים?

אם ילדכם אינו הוגה באופן תקין מילה לא לתקן אותו אלא לחזור על המילה באופן התקין.

לחזור אחרי המשפטים שילדכם אומר  ולהרחיב אותם. לדוגמא, ילדכם אומר:"הם ראו את האיש מכבה" יש להגיד אחריו:" הילדים ראו את הכבאי מכבה את השרפה."

לשתף את ילדכם בכל מיני פעילויות, ותוך כדי כך להעשיר ולפתח את השפה. לדוגמא, לצאת עם ילדכם אחה"צ לשטוף את הרכב, וכך לדבר על מילים רלוונטיות (דלת, חלון, פנס, מכסה מנוע), על פעלים מתאימים (לנקות, לשפשף, לשטוף, לסבן, לסחוט, לטבול, להשפריץ), ועל מושגים (נקי-מלוכלך, רטוב-יבש, גבוה-נמוך, סגור-פתוח). בזמן התארגנות בוקר לדבר עם ילדכם על רצף הפעולות שצריך לעשות בבוקר (לצחצח שיניים, להתלבש, לנעול נעליים, לאכול ארוחת בוקר) ועל מושגי הזמן (קודם, אחר-כך ולבסוף).

בזמן הקניות בסופר לדבר על המוצרים שאתה קונה, כמה אתה צריך, ומה אתה תעשה.להתייחס לקבוצה (פירות, ממתקים, שתייה וכו'), לגודל (גדול, בינוני, קטן), לצורה (ארוך, עגול, ריבוע וכו') ולמשקל (כבד או קל) של החבילות.

לעודד את ילדכם לתת לכם הוראות וכיוונים. עקוב אחרי ההוראות שלו כפי שהוא מסביר בזמן משחק חופשי או בזמן הסבר על חוקים במשחק חדש. לדוגמא, "שים את הבובה על הכיסא", "תלביש את הבובה במכנסיים האדומים ואחר כך תלביש לה את החולצה הכתומה". לאחר מכן, החליפו תפקידים.

לשחק משחקי חידות ביחד עם ילדכם, שבמהלכם אתה צריך לתאר חפץ וילדכם צריך לגלות מהוא החפץ. לדוגמא, "משהוא ששייך לקבוצת הפירות, אוכלים את זה בקיץ, הוא עגול, יש לו קליפה ירוקה מבחוץ והוא אדום מבפנים" (אבטיח). לאחר מכן, החליפו תפקידים.

לשחק משחקי שפה ביחד כל המשפחה. לבחור קבוצה (פירות, בגדים, וכו') ולנסות לשלוף בתורות כמה שיותר מילים ששייכות לאותה קבוצה. לאחר לשחק לשחשילדכם למד שמות של קבוצות ופריטים ששייכים לקבוצות השונות, אפשר לשחק בזיהוי יוצא דופן. להגיד 3 מילים ולמצוא את יוצא הדופן ולהגיד למה. לדוגמא: משאית, אופנוע וגלידה, גלידה לא שייכת כי היא שייכת לקבוצת האוכל וכל השאר שייכים לקבוצת כלי תחבורה.

לשחק משחקי קופסה שמעודדים שימוש בשפה ביחד עם ילדכם. לדוגמא: זמן תגובה, אסוציאציה, לוטו חמשת החושים, לוטו למי יש, הפכים, לוטו פעלים, מי אני? , קרוב רחוק, מה במשבצת, נחש איפה?

לשחק משחק חופשי ביחד עם ילדכם ולתאר ביחד מה מתרחש במשחק. לדוגמא: לשחק עם מכוניות ובזמן המשחק לתאר  מה מתרחש במשחק- מרוץ מכוניות, מי יגיע ראשון, צריך לתדלק את האוטו בוא נכנס לתחנת דלק וכו'.