מהי פסיכולוגיה התפתחותית

פסיכולוגיה התפתחותית היא ענף בפסיכולוגיה העוסק בשינויים הביולוגים, הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים החלים במהלך גדילתו של אדם. בארץ, הפסיכולוגיה ההתפתחותית מתמקדת בתקופה שבין הלידה ועד גיל 9.

ההכשרה של פסיכולוג התפתחותי דורשת סיום תואר שני במגמה לפסיכולוגיה התפתחותית, התמחות של 4 שנים הכוללת עבודה מעשית ועמידה בהצלחה בבחינת הסמכה. פסיכולוג התפתחותי עוסק באבחון, טיפול, הדרכת הורים, ייעוץ לצוות החינוכי ולצוות פרא – רפואי.

הפסיכולוג י מתייחס הן להיבטים של התפתחות לא תקינה והן בקשיים המתעוררים במהלך התפתחות נורמטיבית.

הגישה ההתפתחותית הינה אינטגרטיבית. היא מתייחסת לתהליך ההתפתחות כתהליך רב מערכתי ולוקחת בחשבון את מגוון הגורמים המשפיעים על התפתחותו של ילד – גורמים מולדים, משפחתיים, חינוכיים ועוד.

מתי מומלץ לפנות לפסיכולוג התפתחותי? להלן חלק מהסיבות

איחור התפתחותי כללי
תקשורת לא תקינה עם הסביבה
בעיות התנהגות בבית ו/או בגן
קשיים רגשיים המשפיעים על התפקוד של הילד כגון חרדה, דיכאון, תוקפנות, התנהגות מופנמת, דימוי עצמי נמוך ועוד
קשיים חברתיים
קשיים בקשר בין ההורה לילד
קשיי קשב וריכוז
קשיי למידה
קשיים בויסות
קשיים בתפקוד יום יומי: שינה, אכילה, גמילה
קשיים במעברים ושינויים כגון כניסה למסגרת חדשה, התמודדות עם לידת אח/אחות ועוד.

בכדי להבין את הסיבות שהובילו אותכם לפנייה ואת הדרך המתאימה לטיפול, הפסיכולוגית ההתפתחותית במכון "קשת" תפגוש את ההורים לשני מפגשים. היא תאסוף מידע על התפתחות הילד, התנהגותו, הקשר שלו עם הסביבה ורקע על המשפחה. המידע ייאסף גם בעזרת שאלון רקע, ובהתאם להסכמת ההורים, גם הגננת והמורה יוכלו למלא שאלון על תפקודו של הילד במסגרת החינוכית. בסיום הפגישה השנייה הפסיכולוגית תדון יחד עם ההורים על המשך התהליך. לעתים יומלץ על אבחון מקיף הכולל התייחסות להיבטים קוגניטיביים, שפתיים, מוטוריים, תקשורתיים ורגשיים. במקרים אחרים יומלץ על הערכה ממוקדת יותר. ההערכה תמשך בין שניים לארבעה מפגשים.

לאחר תהליך ההערכה, הפסיכולוגית תפגש עם ההורים למשוב. היא תפרוש בפניהם את התרשמותה ותתן שורה של המלצות מפורטות כיצד לעזור לילד בבית ובמסגרת החינוכית, תפנה לגורמים נוספים בעת הצורך ותמליץ על סוג הטיפול המתאים ביותר לילד ולמשפחה בהתאם לממצאים.

השיטות המתאימות ביותר לטיפול בילדים בגיל הרך הן הדרכת הורים או טיפול משולב הורה – ילד (טיפול דיאדי). הרציונל הוא שההורים הם הדמויות המשמעותיות ביותר עבור הילד, ובידיהם יכולת מהותית לעזור לו ,תוך סיוע וקבלת הכלים המתאימים במהלך הטיפול

בילדים גדולים יותר (לרוב מעל גיל 5) ניתן גם לטפל באופן פרטני בילד בשילוב של הדרכת הורים.

המשחק והיצירה הם הכלים המרכזיים בהם ילדים בגיל הרך מביעים את עצמם ולכן הטיפול בגיל זה מבוסס במידה רבה על ערוצי תקשורת אלו. הטיפול מתבצע באווירה נעימה תוך התאמה למאפיינים הספציפים של כל ילד, לקצב שלו ולהעדפותיו.